:::jodoh & pertemuan:::

acapkali kalo keluar di tempat public misalnya,kita selalu perhatikan karenah orang lain..dan yg selalu mnjadi perhatian apabila melihat psgn ber 'couple'..dan lazimnya keletah kanak-kanak yang pelbagai ragam.. apabila terlihat setiap yang berlaku pasti di hati pun terdetik utk mengandaikan atau secara automatik kita membuat kesimpulan sendirian..

yang selalu menjadi rungutan atau kesimpulan kita apabila melihat psgn yg kelihatan tdk secocok..langsung kita mula mengutuk 'alah,awek punya la cun..boyfrenz mcm mat dadah ja..x hensem plak tu'..xpun di kalngan kgkawan kita sendiri...'ish awat lah si polan tu kapel dgn si polan ni' or 'awat lah si polan ni bole pilih si polan tu'...wahh..sukati kita je kita mmbuat kesimpulan sendiri..sdgkan kita sndiri x pula mncerminkan diri kita dri perspektif lain..sdgkan kita bila sudah tetap pendirian dan punya alasan sendiri dlm melakukan sstu,sudah tentu tidak ada sesiapa pun yang boleh menghalang bukan? oleh itu,kita juga hrus meletakkan diri kita pda situasi mereka bukannya sesedap mulut membuat penghakiman.. bak kata org jugak,"don't judge the book by its cover"..

ini bermksud,Allah telah menjadikan setiap yg berlaku punya hikmah yg tersendiri..org lain juga punya alasan mereka sendiri yg kita x kan tahu dan kita x kan faham.. sebab itu,kdg2 cinta juga bole menjadi buta (lagipun cinta xdk mata kot);p adakah kita yg perasan baik/bagus dan cantik/hensem ni boleh mmbahagiakan org itu? belum tentu,bukan? lain org lain citarasa dan lain pndangannya..jadi,wpun bg kita seseorg itu terlalu tdk baik utk seseorg yg lain sebenarnya kita sgt perasan kita baik dan perfect sdgkan amal,dosa pahala bukan kita yang hitung..

oleh hal yg demikian,renung-renungkanlah kata-kata kita sebelum ni,lalu cerminkan siapakah diri kita dan layakkah kita menghakimi org lain..kita tdak tahu luaran tentang seseorg itu ckup buruk pd pndgn kita dan kita amat membencinya tetapi kpd psgnnya,dia mungkin adalah yg terbaik dan boleh membahagiakannya.. sebab kita juga belum tentu.ya,belum tentu mampu menjadi penggantinya..then kita fikir-fikirkan semula kerna kita pasti juga mempunyai psgn kita sendiri dan berfikir adakah kita ni terlalu sesuai dan terlalu baik kepada psgn kita?

sesungguhnya,Allah s.w.t telah menentukan jodoh dan pertemuan kita antara pasangan kita juga org lain dgn pasangannya..usahlah kita terlalu cepat membuat andaian,penghakiman mahupun kesimpulan ttg org lain sbb sepertimana kelebihan & kekurgn yg kita ada,org lain juga pasti mempunyai kelebihan & kekurgn mereka sendiri....pendek kata,bukan itu shaja,malah x pepasal kita dh termengumpat psal org lain..=)


0 Responses